Rene Wanner's Poster Page

News: Uwe Loesch exhibition at Deutsches Plakat Museum in Essen (DE)
received from Uwe Loesch


Exhibition poster by Uwe Loesch



The people who refused to listen
Political cabaret "Das Kom(m)oedchen", Duesseldorf
1968



"Little boy" -
50th anniversary of the destruction of Hiroshima by the atomic bomb, called "little boy"
Le Mouvement de la Paix, Paris
1995



History as an argument.
41st Congress of German Historians Munich
Ludwig Maximilian University
1996


  Punktum. Plakate von Uwe Loesch
Neues Deutsches Plakat Museum im Museum Folkwang, Essen, Germany
17. April bis 13. Juni 2010


Mit "Punktum.", einen Grossflaechenplakat fuer ein Lithografie- Unternehmen wird Uwe Loesch zu Beginn der 80er Jahre international bekannt. Punktum. erhaelt 1983 den Grand Prix der Internationalen Plakatbiennale in Lahti, Finnland und wird ab 1984 gemeinsam mit weiteren seiner Arbeiten ueber Jahre im Museum of Modern Art New York ausgestellt. Punktum. setzt, woertlich genommen, Zeichen!

Die Ausstellung referiert ueber 40 Jahre Plakatgestaltung. Das erste Plakat von Uwe Loesch, das oeffentlich angeschlagen wird, gestaltet er 1968 fuer das politische Kabarett "Das Kom(m)oedchen". (siehe Abbildung)

Von Beginn an entwickelt er im engeren Sinne keinen formalen Stil, sondern eher ein Gestaltungsprinzip, das die Kommunikation mit geringsten Mitteln in den Mittelpunkt stellt. Viele Ausdrucksformen der nachfolgenden Computer gestuetzten Generation nimmt er vorweg. Er arbeitet stets medienreflexiv und stellt das Plakat in seiner herkoemmlichen Erscheinungsform in Frage. Dabei greift er manchmal bewusst modische Gestaltungsneurosen auf, persifliert typografische Trends und zitiert mit ironischer Distanz den Zeitgeist in Kunst und Kommerz. So gesehen bietet die Ausstellung auch einen sehenswerten Ueberblick ueber die Entwicklung der grafischen und typografischen Gestaltung in der zweiten Haelfte des 20. Jahrhunderts und des ersten Jahrzehnts nach der Jahrtausendwende.

Die Mehrzahl seiner Plakate sind Teil von umfangreichen Kampagnen fuer kulturelle Institutionen, Ministerien, Messen und Ausstellungen namhafter Museen und Unternehmen. Darueber hinaus veroeffentlicht er "Zeitzeichen-Plakate", die er als politische Einmischungen bezeichnet. Seine Arbeiten werden im Laufe der Jahre weltweit in ueber 30 Einzelausstellungen gezeigt und vielfach auf den internationalen Plakatbiennalen mit Ersten Preisen ausgezeichnet. 2008 erhaelt er den Gutenbergpreis der Stadt Leipzig.

Das Deutsche Plakat Museum im Museum Folkwang verfuegt ueber hervorragende Ausstellungsraeume. So koennen in der Ausstellung "Punktum. Plakate von Uwe Loesch" erstmals auch mehrere seiner Grossflaechenplakate gezeigt werden.

Zur Ausstellung erscheint ein Katalog, herausgegeben von Rene Grohnert, Direktor des Deutschen Plakat Museums, Edition Folkwang / Steidl




With "Punktum." (full stop), a large billboard poster for a lithography company, Uwe Loesch gains international recognition at the beginning of the 1980s.

In 1983 "Punktum." is awarded with the Grand Prix of the International Poster Biennale in Lahti, Finland. Afterwards "Punktum." was exhibited for some years at the Museum of Modern Art New York.

The exhibition reports on 40 years of poster design by Uwe Loesch. His first publicly posted poster is designed in 1968 for the political cabaret "Das Kom(m)oedchen" (see illustration at left).

From the very beginning he doesn't develop a formal style in a narrow sense, but rather tries to communicate with minimal means. Uwe Loesch anticipates many forms of expression of the subsequent computer-assisted generation. He always practices a media reflexive approach and questions the poster in its conventional form of appearance. In doing so he consciously picks up fancy design neuroses, satirizes typographic trends and quotes with ironic distance the zeitgeist of art and commerce.

Viewed in this light this exhibition also offers survey of the development of graphic and typographic design in the second half of the 20th Century and the first decade after the turn of the millennium. The majority of his posters are part of extensive campaigns for cultural institutions, governmental departments and exhibitions in notable museums and companies.

Beyond that he publishes "Zeitzeichen" posters ("sign of time" posters) which he tags as political interventions. Over the years his works are shown world-wide in over 30 personal exhibitions and are frequently awarded first prizes at international poster biennals. In 2008 he receives the Gutenberg Prize of the city of Leipzig.

The German Poster Museum in the new Museum Folkwang has excellent exhibition spaces so that several of the large billboard posters can be shown for the first time in an exhibition.

A catalogue of the exhibition will be published by Rene Grohnert, Director of the German Poster Museum, Edition Folkwang / Steidl

 
Sign of the time.
Trust counts. Census in Germany.
1987



Punktum.
Kirschbaum Laserscan Duesseldorf
1982



IQ - poster against radioactive contamination after Chernobyl
1986



NEWS
EBV-SCAN Düsseldorf
1985



poster against the propaganda of neo-fascists in the internet
International Art Festival, Moenchengladbach
billboard, 2000




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