WEB MEMORIAL EXHIBITION - Bruno K. Wiese (1922 - 2011)


Foto R. Wanner
Bruno K. Wiese
1922.04.07 Berlin (DE) - 2011.08.10 Hamburg (DE)

Bruno K. Wiese died August 10, 2011 at the age of 89 in Hamburg.

Born in 1922 in Berlin, he studied under Prof. O.H.W. Hadank at the Staatliche Hochschule für bildende Künste (State Academy for Applied Arts) in his hometown from 1945 to 1949, where he also met his later wife Ruth. Subsequently, both of them became staff members in Hadank’s studio in Hamburg before starting their own “Bureau for Visual Design” in 1954. They worked together alone. She is his most appreciated critic. Their daughter Carola was born in 1960.

Bruno K. Wiese was known especially as a successful package designer for notable business companies. He received first prize in numerous competitions for brand logos, product packaging and special issue stamps. In 1971 and 1982, he won the international poster award of the Kiel Week (Kieler Woche), to which each year a selection of the best designers from all over the world are invited. Afterwards, he was a jury member of the Kiel Week for many years. He was admitted to the AGI in 1974. One year later, he won the competition for the logo design of the German Society for Aeronautics and Astronautics (German Space Agency) which is still being used today. Since 1978, he was also active in lecturing and teaching. In 1980, he got a professorship for Communication Design at the Fachhochschule Kiel (University of Applied Sciences Kiel), which he held until 1987.

Bruno K. Wiese belongs to a generation of designers developing a distinct form language after World War II. He turned into a master of simplification in the finding and inventing of highly aesthetic iterations. It remained his lifelong passion to express much with little means. As a perfectionist, he was always looking for the better idea. “The good is appropriate.” Up until old age, he nourished the joy of sketching reflected in the trial and error and the variation of form and color. The new media he called sarcastically “the triumph of mediocrity”. Whoever had the privilege to know him personally, cherished his unerring wit and his critical mind. He will be sorely missed.

- Uwe Loesch, President of the German AGI members (from AGI)

 


Bruno K. Wiese ist tot.

Er starb am 10. August 2011 im Alter von 89 Jahren in Hamburg. 1922 in Berlin geboren, studiert er von 1945-49 an der Staatlichen Hochschule für bildende Künste in Berlin bei Prof. O.H.W. Hadank und lernt dort seine spätere Frau Ruth kennen. Anschliessend werden beide Mitarbeiter in Hadanks Hamburger Atelier bis sie 1954 ihr eigenes "Büro für Visual Design" gründen. Sie arbeiten gemeinsam allein. Sie ist seine beste Kritikerin. 1960 wird ihre Tochter Carola geboren.

Bruno K. Wiese wird vor allem als erfolgreicher Packungsgestalter für namhafte Unternehmen bekannt. Bei zahlreichen Wettbewerben um Markenzeichen, Produktverpackungen und Sonderbriefmarken erhält er die ersten Preise. 1971 und 1982 gewinnt er den Internationalen Plakat-Wettbewerb der Kieler Woche, zu dem jedes Jahr eine Auswahl der besten Gestalter aus aller Welt eingeladen werden. Anschließend ist er über viele Jahre Mitglied der Jury der Kieler Woche. 1974 wird er in die AGI aufgenommen. 1975 gewinnt er den Wettbewerb um die Gestaltung des Logos der Deutschen Luft- und Raumfahrtgesellschaft, das bis heute in Verwendung ist. Ab 1978 ist er auch lehrend tätig. 1980 erhält er eine Professur für Kommunikationsdesign an der Fachhochschule Kiel, die er bis 1987 inne hat.

Bruno K. Wiese gehört zu einer Generation von Gestaltern, die nach dem 2. Weltkrieg eine klare Formensprache entwickeln. Im Finden und Erfinden höchst ästhetischer Irritationen wird er zum Meister der Vereinfachung. Mit wenig viel ausdrücken zu können, bleibt ein Leben lang seine Leidenschaft. Als Perfektionist ist er stets auf der Suche nach der besseren Idee. "Gutes ist angemessen." Bis ins hohe Alter pflegt er die zeichnerische Freude des Entwerfens im Ausprobieren und Variieren von Form und Farbe. Die Neuen Medien bezeichnet er sarkastisch als "den Triumpf der Mittelmäßigkeit". Wer die Ehre hatte, ihn persönlich kennen zu lernen, schätzte seinen treffsicheren Witz und kritischen Verstand. Wir werden ihn vermissen.

- Uwe Loesch, Präsident der deutschen Mitglieder der AGI

 




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